Burmistrz Brandon Johnson oraz Departament Lotnictwa w Chicago (CDA) przedstawili projekt Satelitarnego Terminala 1 na Międzynarodowym Lotnisku O’Hare. Jest to pierwszy nowy budynek w ramach ambitnego Programu Modernizacji Terminali (TAP). Zaprojektowany przez Skidmore, Owings & Merrill (SOM) wraz z Ross Barney Architects, Juan Gabriel Moreno Architects (JGMA) oraz Arup, nowoczesny i jasny terminal będzie pierwszym nowym budynkiem w największej rozbudowie i rewitalizacji obszaru terminali w 68-letniej historii lotniska.
„Z ramienia burmistrza Johnsona dziękuję SOM, JGMA i Ross Barney Architects za ich niezwykłe partnerstwo w ciągu ostatnich pięciu lat,” powiedziała komisarz Jamie L. Rhee z CDA. „Dzisiejsze projekty prezentują rezultat tej pracy oraz zaangażowanie firm w spełnienie budżetowych oczekiwań miasta, dostarczając jednocześnie projekt, z którego całe Chicago może być dumne.”
Satelitarny Terminal 1, jako jeden z pierwszych terminali współdzielących kody dla lotów krajowych i międzynarodowych w Chicago, został zaprojektowany tak, aby elastycznie dostosowywać się do różnych typów samolotów, zwiększając efektywność operacyjną dla przewoźników oraz pasażerów przesiadkowych na jednym z najruchliwszych lotnisk w kraju.

„Zaprojektowaliśmy nowy satelitarny terminal, aby stworzyć bezproblemowe doświadczenie dla podróżnych, na poziomie najlepszych lotnisk na świecie,” powiedział Scott Duncan, partner projektowy w SOM. „Poczekalnie przy bramkach mają przestrzenie bez kolumn dla łatwej nawigacji, wysokie sufity poprawiające widoki i cyrkulację powietrza oraz strategię doświetlenia dziennego, która pomaga wyrównać naturalne rytmy ciała – wszystko to ma na celu uczynienie podróży lotniczej bardziej przyjemną.”
Wewnątrz terminala rzędy kolumn rozgałęziają się, tworząc większe przestrzenie bez kolumn w poczekalniach przy bramkach, maksymalizując linie widokowe i poprawiając elastyczność dla ścieżek boardingu i cyrkulacji, jednocześnie zmniejszając wpływ węglowy konstrukcji.

Zespół prowadzony przez SOM został wybrany w 2019 roku do zaprojektowania dwóch satelitarnych terminali lotniska w ramach międzynarodowego konkursu projektowego i będzie pierwszym zespołem, który rozpocznie budowę. Pomimo wielu wyzwań, jakie pandemia Covid-19 postawiła przed branżą lotniczą i budowlaną, projekt Satelitarnego Terminala 1 jest obecnie poniżej budżetu i na dobrej drodze do rozpoczęcia budowy, z pracami przygotowawczymi na terenie lotniska już w toku.
„Jesteśmy dumni, że możemy dołączyć do SOM wraz z JGMA i Arup przy projektowaniu nowego Satelitarnego Terminala 1 na lotnisku O’Hare, gdzie każda podróż będzie rozpoczynać się i kończyć wśród zgiełku globalnej łączności. Zawsze opowiadaliśmy się za wartością dobrze zaprojektowanych przestrzeni publicznych, szczególnie w kontekście dużego międzynarodowego lotniska jak O’Hare,” powiedziała Carol Ross Barney, założycielka i główna projektantka Ross Barney Architects.

Zainspirowany sadami, które nadały O’Hare jego pierwotną nazwę („Orchard Field”), system strukturalny przypominający drzewa wewnątrz Satelitarnego Terminala 1 eliminuje prawie połowę kolumn przy bramkach, redukując zatory i umożliwiając bardziej efektywne boardowanie oraz lepszą widoczność dla pasażerów.
Nowoczesny design jest dostosowany do klimatu Środkowego Zachodu, znajdując rozwiązania poprawiające dobrostan pasażerów, jednocześnie poprawiając wydajność energetyczną budynku. Rozgałęziony system strukturalny zmniejsza wbudowany węgiel budynku, a zakrzywiony profil dachu minimalizuje potrzeby grzewcze i chłodnicze, strategicznie przewieszając się, aby tworzyć cień podczas szczytowych warunków słonecznych, podczas gdy centralne świetliki tworzą doświetlone strefy oczekiwania przez cały rok. Wysokowydajne systemy mechaniczne i elektryczne dodatkowo redukują zużycie energii i emisję gazów cieplarnianych.

Połączenie z istniejącym terminalem C będzie wprowadzać pasażerów do atrium, gdzie podróżujący przesiadkowi lub odlatujący będą mogli odpocząć w otoczeniu przypominającym ogród, zalanym światłem dziennym z okrągłego świetlika powyżej. Starannie dobrane materiały w całym wnętrzu rozszerzają tę naturalną paletę, oferując ciepło i absorpcję akustyczną.
„To zaszczyt kontynuować naszą pracę w Terminalu C, aby dalej poprawiać kampus O’Hare, oraz współpracować z SOM, Ross Barney Architects i Arup przy projektowaniu godnego doświadczenia pasażerskiego dla miasta i odwiedzających Chicago,” powiedział Juan Moreno, prezes i założyciel Juan Gabriel Moreno Architects.
źródło: inf. prasowa